Office Talks

— 10 / 08 / 2022

Nu het tijdperk van fulltime thuiswerken weer een beetje achter ons ligt, krijgen wij bij Casa Nova steeds meer de vraag of we onze creativiteit willen inzetten voor het inrichten van (nieuwe) kantoren.

Als je bedenkt hoeveel uren je spendeert op je werk dan zou het een logische stap moeten lijken om minstens evenveel aandacht te spenderen aan het interieur van je werkomgeving of kantoor, als je doet aan je woning. Natuurlijk vergt dit een andere aanpak, maar de kracht van een inspirerende atmosfeer op de productiviteit en creativiteit valt zeker niet te onderschatten. Daarnaast weerspiegelt het interieur de identiteit van je bedrijf, het is als het ware een verlengstuk van je imago en visitekaartje naar (potentiële) klanten en partners.
Hieronder lijsten we een aantal belangrijke punten op ; Functionaliteit en beleving, daar zetten we op in. 

Energie op de werkvloer

Eerst en vooral kunnen kleuren een grote impact hebben op ons stresslevel en productiviteit. Natuurlijke en lichte kleuren zoals olijfgroen, beige en nude-tinten zorgen voor een bepaalde kalmte in je interieur en in je hoofd. Blauw heeft de eigenschap om de concentratie te bevorderen en tinten als terracotta of roest zorgen voor een gevoel van warmte en zelfzekerheid. Met subtiele zwarte details voeg je een verfijnde elegantie toe en zorg je voor het juiste tikkeltje karakter.

Keep in mind: wat voor kleurenpallet je ook kiest, hou rekening met de balans tussen neutrale en accentkleuren en stem het volledige geheel af met de gekozen materialen zodat alles 1 mooi geheel vormt.

Ook het kiezen van de juiste materialen vormt vaak een struikelblok. Wanneer je zelf je kantroorruimte bouwt kan je van in het begin elk detail en elke keuze op elkaar afstemmen. Wanneer je een reeds bestaand gebouw intrekt is dit meestal een ander verhaal. Vaak zien we dat in deze situatie er meestal een of enkele aspecten zijn die de bovenhand nemen die niet altijd de meest estetische basis vormen. De kunst is dan om deze stoorzenders te filteren en ze door middel van zachtere materialen of kleuren juist te integreren in het grote geheel.

Bij onderstaande foto was dit bijvoorbeeld de drukke terrazzo vloer. Hoewel dit voordien een overheersend element was, kozen we door middel van een aanvullend kleurenpallet, organische vormen en natuurlijke materialen dat alles in deze ruimte net zorgt voor een rustig geheel.


Nieuwe kantoorruimte Isera Vastgoed

It's all about the dynamic

Up next: de verschillende (soorten) ruimtes. Vergaderen, telefoneren, klanten ontvangen, focustijd, brainstormen, gezellige koffiepauzes met de collega's... Heel uiteenlopende activiteiten, maar stuk stuk voor stuk essentiële aspecten van een dag op kantoor. Deze plekken moeten dus met de nodige zorg worden aangepakt!

  • Hou rekening met akoestiek. In een stille telefoneerruimte of vergaderruimte bijvoorbeeld is de akoestiek zeer belangrijk. Met kleine aanpassingen kan je dit vaak al een heel stuk verbeteren. Stoffen interieurstukken, tapijten, goed gevulde ruimtes... Zorgen allemaal dat de akoestiek op een makkelijke manier vooruit gaat.
  • Verlichting; Het licht op kantoor is een niet te onderschatten win or fail. Werken in te donkere ruimtes zorgt voor vermoeidheid en is nefast voor de productiviteit. Zorg het liefst voor voldoende daglicht, durf te kiezen voor indirecte sfeerverlichting en vermijd wit licht.
  • Ergonomie on top; Wanneer je een volledige dag doorbrengt van achter je computer is het van cruciaal belang om zorg te dragen voor je houding en rug. Kies daarom voor een degelijke ergonomische bureaustoel, sta regelmatig even recht om eventjes rond te wandelen of bekijk even de voordelen van een staand bureau! Een van de nieuwere office-trends dus misschien ook de moeite waard om eens uit te testen?

Perception is everything

& dan nog last, but not least; het totaalplaatje; zoals we eerder zeiden is een kantoor vaak een belangrijk visitekaartje naar potentiële klanten. Als verlengstuk van je imago en uitstraling is het belangrijk om het totaalpakket op elkaar af te stemmen. En daar helpen wij maar al te graag bij. Kan je dus wat hulp gebruiken om je (nieuwe) kantoor volledig om te toveren tot een dynamische, energieke en inspirerende plek waar jij zelf en je collega's, werknemers, klanten...graag vertoeven?

Stuur ons gerust een mailtje via info@casanova-vastgoedstyling.be en dan bezorgen we je graag alle informatie en ons plan van aanpak!

*foto's hiernaast zijn van van de realisatie voor de nieuwe kantoren van Cadcamatic. 


Nieuwe kantoorruimte Isera Vastgoed